Spara eller Miljövänligt

För 18 månader sedan var tidningarna fyllda av miljöhot och information om hur vi skulle spara på miljön. Men något hände i höstas vid Lehman Brothers konkursen. Helt plötsligt blev miljön mindre viktigt när vår ekonomi blev hotat. Istället började vi fundera hur vi kunde spara pengar, snåla, eller leva sparsamma. jag tror inte att detta beror på att människor egentligen är mindre miljöintresserade utan snarare att de som ställs inför andra svåra personliga problem, istället väljer att fokusera på det.

Men detta är också en möjlighet för företagen. Nu är inte miljövänlighet samma USP som det var tidigare nu är det snarare ”billigt” eller hjälp att spara pengar. Jag tror många företag är helt omedvetna om detta segmet som vuxit fram. Människor har inte slutat konsumera, de har bara börjat vrida och vända på sina stålar istället. Man åker inte till kanarieöarna på semester. Man tar husvagnen till en billig camping på Öland istället. Man går ut och äter men på mindre dyra restauranger.

De företagen som lyckas ompacketera sina erbjudanden och möta denna nya målgrupp kan nog fortsätta tjäna bra med pengar. Framförallt kan man äta marknadsandelar från de företagen som inte gör det. Det ökar också sannolikheten att man får behålla kunderna när marknaden vänder. Att kunder interagerar med dig bygger ditt varumärke

För det kommer komma en tid om några år då miljö är inne igen!