När Google inte räcker till får Sociala media ta över!

En aspekt av sökmotorer är att de bara mäter den existerande efterfrågan på produkter och frågor. En självklarhet men effekten av detta är att har du en ny produkt som ingen känner till, eller ett nytt sätt att lösa saker och ting, då kan det vara svårt och slöseri med resurser att använda Google. Ingen söker på det man inte vet om.

Av en slump råkade jag på en sådan där ny produkt som är verkligen nyttig men lite svår att definiera. När man ser den fattar man direkt att man behöver den och vilket problem den löser. Smartpad heter den och den fungerar så att du kan lägga den ovanpå instrumentbrädan på din bil och därefter lägga saker på den, som tex mobiltelefoner eller nycklar.

Hålla kvar
Hålla kvar

Hur söker man på denna i sökmotorn. Man gör inte det. Så hur gör man om man vill ”upplysa” människor. Där sökmotorn faller tar sociala medier över. Om man kan få människor att diskutera produkten, kommer den att sprida sig på nätet.

Så hur får man människor att prata. Ja det är inte lätt men här är några tankar.

  • Det är såklart en finurlig uppfining. Här finns det ett diskussionsvärde
  • Säkerhet. Om telefonen alltid ligger där och inte halkar runt i bilen. Då blir det en aning säkrare att köra. Detta vill vissa typer av människor prata om.
  • Anpassning. man kanske måste ta några i hot pink för att passa vissa tjejer att prata om.
  • Ännu mer anpassning. OM du är raggare vill du antagligen har ngt annat där, en svart pad, kanske en pad med en avbildad doftgran????

Mycket handla om att hitta en mottagare och sedan fundera över vad de vill diskutera, därefter anpassa sitt  budskap till det