Varför köpa ett cafe när man kan köra en affärisde på webben!

Eftersom jag har rätt mycket erfarenhet av webben ser jag den verkligheten på ett speciellt sätt. Ofta finner jag det märkligt att folk väljer att köpa ett cafe för flera hundra tusen sek istället för att försöka skapa ett webbföretag. Ofta räcker det med en investering på några tiotusenkronor. Mycket kan man göra själv utan djupa kunskaper. Informationen hur man gör finns också väldigt tillgänglig på webben. Mängden bloggar och informationssidor på engelska skulle fylla ett helt bibliotek.

Jag förstår väl att det kan vara svårt att sätta igång med begränsade kunskaper men varför inte börja med en nischad ide och behålla sitt dagjobb. Nätet är fullt av nischade koncept. Jag hittade tex denna websidan när jag googlade på affärsideer, Ekonomikonsulter.se . Deras affärside är väldigt enkelt och antagligen inspirerad av Eniro, man köper en plats i deras register där besökare letar info efter leverantörer. Ett register för ett visst segment. Man kan antagligen duplicera detta koncept till andra nischer, alltifrån advokater till catering. Antagligen är det så att kunden som köper denna tjänsten, får han eller hon en ny kund per år via Ekonomikonsulterna så är det väldigt lönsamt för dem!

Internet är fullt av dessa nischer och de växer för varje kvartal som går. Kan du äga en nisch kan du äga fler!

Ekonomikonsulterna har dessutom en sida som beskriver ett företags affärside på ett bra sätt. Gillade den och det är ett schysst tecken av de som företag att bjussa på information till sina besökare. Tänk på att det är någon som tagit sig tid att samla all denna kunskap på sidan, packetera den och lägga upp den.

En reaktion på “Varför köpa ett cafe när man kan köra en affärisde på webben!”

  1. Jag kan förstå att man köper ett cafe, jag är själv sugen på en verksamhet som man kan ta på. Nu har jag bara internetsidor men är sugen på att ha en skog eller något liknande som kräver fysiskt arbete och som man kan peka på att det här är mitt.

Kommentarer inaktiverade.