Sökmotorkonsulteri-Branschstorlek

Många pratar om Google som det nya stora stora. Jag tror det är så. Google är verkligen framtidens mediabolag. Jag tror också människor överskattar tiden det tar för att saker skall hända. Visserligen är det så att du som läsare antagligen använder google 10-50 ggr dagligen. Det är stort men resten av verkligheten verkar inte hänga med. Jag skall försöka illustrera detta med marknaden för sökmotoroptimering.

Jajja heter en av de största bolagen. Omsättningen under 2008 var ca 30 MSEK. Det finns några företag till i denna storleken i Sverige. Antagligen omsätter de ca 150 MSEK tillsammans. Det finns därefter ett ganska stort gäng mindre aktörer. De omsätter kanske 100 MSEK ytterligare. Därefter finns det ett mer högprofilerat segment. De som jobbar med större uppdrag. I vissa fall kanske tom i miljonklassen. Här är det ganska få aktörer på den svenska marknaden och omsättningen kan kanske vara 50-75 MSEK. Summa, kring 300-350 MSEK

Jajja sysslar med organiskt köp. Det finns en ytterligare aktör, de som hjälper företagen köpa klicks i sökmotorerna, PPC-bolagen. Här finns det ganska många, många småskuttar. Säg att marknaden för annonsering i sökmotorer är värd ca 2 miljarder i Sverige. Skulle allt gå genom dessa bolagen skulle deras marknad vara värd ca 300 MSEK eftersom snittpriset är någonstans mellan 10-20% av den underliggande kostnaden för marknadsföringen. Nu går inte allt via dessa bolagen, en del gör det själva och en del går via Google. Säg 200 MSEK

Detta betyder att hela branschen, utöver de pengarna som går till sökmotorer är värd ca 500-600 MSEK per år. Tillväxten finns där non även om den är ganska tam ett år som detta men branschen kan säkert öka 10% i år och kanske 20-30% nästa år.

Men den är inte större. Den är faktikst mindre än vad premium SMS omsätter i Sverige. Så det är en bit kvar innan det digitala samhället är här rent ekonomiskt

Relaterade poster

Hur mycket omsätter e-handel