Olika typer av Bloggar

När ordet ”blogg” näms förknippar ofta människor det med någon typ av gratisbloggtjänst där någon tjej skriver om dagens outfitt, killar och smink. För oss som är nere i bloggträsket så har vi en något mer nyanserad syn. Skall man vara strikt korrekt så tror jag att just ordet ”blogg” skal relateras till begreppet ”publiceringssystem”. Vad detta sedan används till är det intressanta. Speciellt när det har en kommersiell synvinkel.

Jag brukar förenkla och dela upp bloggarna i tre kategorier. Det finns fler men ofta är de rätt små. Detta är de breda kategorierna, i storleksordning

  1. Dialogbloggen. Detta är mer parten av alla bloggar. Bloggandet är ett ständigt prat. Oftast en monolog men ibland dialog. Är det en blogg där det finns dialog syns det ofta i kommentarstråden. Bloggägaren är nämligen själv aktiv när det gäller att kommentera de som lagt tid på att skriva ngt till blogposten. De flesta bloggar återfinns här även om det är få som lyckas med dialogen.
  2. Nyhetsbloggen. Detta är en blog som förmedlar egna nyheter eller vidarförmedlar/diskuterar aktuella händelser. Detta är också ett stort segment. Brukar synas genom att det är mycket utlänkar till mediasidor. De har oftast inte så mycket kommentar men kan ha mycket trafik pga Twingly och att man träffar bra i Google på ord relaterade till nyheten, exempel på nyhetsblogg är denna ekonomi-blogg.
  3. Den sista kategorin är vad jag kallar en informatonsblogg. Dessa är inte alls olika Wikipedia. De är ofta tunga på ett ämne. Det finns kunskap, manualer, defintioner, how to:s och diskussion kring just det specifika ämnet. Detta är den minst vanliga kategorin av dessa tre.

Alla tre har sina fördelar. Nyhetsbloggen har tex ofta mycket trafik men den konverterar dåligt medans kunskapsbloggen generellt har lite lägre trafik men grym konvertering när det gäller marknadsföring. Som marknadsförare är det oftast där man vill synas. Dialogbloggen är knappast en plats man vill marknadföra sig på. Det ger noll och inget, utom om man kan få dialogbloggen att diskutera just ditt företag och varumärke. Dock är det mer pr än köpt marknadsföring.