Marknadsföring av lån!

Att få ett banklån idag är inte så stor dramatik. Bor man tex i Stockholm måste man låna för att kunna köpa sig en bostad. Det är naturligt att låna ett sjusiffrigt belopp för att kunna få en bostad. Detta är också en stor anledning till att det inte är så mycket dramatik. Alla måste göra det och det finns ingen stigma kopplad till att ta ett lån.

Men Bankerna har inte hängt med här. Det är oftast en process att få ett lån men eftersom det knappast är en karaktärsfråga längre så behöver det inte vara så omständingt. Jämför tex med ett sms lån.  Det är inte mycket till process för att få ett sms lån. Men ändå vill de ju hålla sina kreditkostnader i schack och gör kontroller.

Detta leder mig till att tro att lån kommer vara en extremt standardiserad produkt i framtiden. Priset kommer avgöra helt och hållet. Bankerna kommer kämpa för att binda upp kunden med annat men otrohet mot sin finansiär kommer vara vanligt.

När lån blir så standardiserade och avstigmatiserade då händer det saker när nätet kommer in. Distributionskostnaden kommer falla dramatiskt för bankerna och mediakakan kommer ändras kraftigt till nätets fördel. Här kommer det finnas existerade och nya aktörer som samlar upp denna efterfrågan och säljer den till bankerna. Detta är ett beteende som vi redan ser i USA. Fast här samlar man intresse och inte själva lånet och säljer denna infon, därefter är det upp till köparen att se till att det blir riktiga kunder.

Slutsatsen av detta är att ha en bra träffbild i google vad det gäller finansiella begrepp kommer bli mer och mervärdefullt. Vi kommer också se aktörer som ”kryddar” erbjudandet. Ta ett lån i SEB så får du en trygghetsförsäkring, typ.