Man behöver inte uppfinna hjulet!

Många tänker att affärsideer behöver vara unika. Att man skall vara först med något. Det är överskattat tycker jag. Om det inte finns några konkurrenter kan du nog utgå från att marknaden, åtminstone initialt, är väldigt liten. Som förste man på plan måste du bygga marknad. En marknad som kan nyttjas av dina efterföljare.

Det är faktiskt lättare i en befintlig marknad. Då finns kundbehoven där och folk är vana att köpa. Trots att konkurrensen kan vara hård kan man mejsla ut sin nisch.

  • Man kan göra saker och bättre, fortare och snyggare
  • Man kan göra det billigare
  • Man kan addera ett unikt värde
  • Man kan vara bättre på marknadsföring än sina konkurrenter
  • osv

Jag fick inspiration till detta bloginlägget at Manou på Com2tech som säljer färgpatroner . Manou har gett sig in i ett segment med mycket konkurrens på nätet men det finns köpbeteenden. manous nisch är hög service till företagskunder. Service är viktigare för företagskunder och därmed ökar de sannolikheten att just dessa kunder köper hos Manou istället för de bredare e-butikerna för bläckpatroner!