Hur stor är E-handelskakan!

Posten släppte häromdagen en stor undersökning om e-handel. Den visar att omsättningen i skandinavien på inom E-handel är ca 70 Miljarder SEK. Även om det bor ca 25 miljoner människor i Skandinavien är detta ändå en hel del pengar utslaget per person. Genomsnittsvensken handlar för ca 500 Euro per år. Detta inkluderar ju då även bäbisar och äldre. Det finns alltså människor i sverige som lägger några 10000 SEK per år på att handla saker på nätet.

Jag tror denna summa skulle vara ännu högre om fler jobbade med att etablera förtroende på nätet. många E-handlare skulle jag inte alls vilja köpa av, inte för att de är nödvändigtvis dåliga utan för att jag känner inte till dem. Man har garden uppe direkt.

Traditionellt har man löst detta problemet genom att genomföra massiva varumärkesbyggande kampanjer. När man känt igen ett varumärke man sett i ett annat medium, då har man varit mer benägen att lita på just den sidan. Många vanliga e-handlare har dock inte råd med detta men det finns ändå saker att göra som gör att jag kan känna mer förtroende. Förslag:

  1. En blogg på din e-handelssida. En blogg där du som e-handlare skriver om din verksamhet, dina produkter och som har aktiva läsare som kommenterar är en signal om att företaget är på riktigt och att personerna bakom tar sina kunder på allvar
  2. Traditionell PR. Syns man i artiklar i traditionell media, då ökar sannolikheten att jag läser och känner förtroende.
  3. Ansikten på websidan. Vem ligger bakom. Hur hittar jag dem.
  4. Riktiga referenser
  5. Riktiga relationer, alltifrån leverantörer till kunder, till anställda.
  6. Levande sidor, Dina beskrivningar är fyllda av ord och känslor. Skojare brukar inte orka göra detta.
  7. När kunden kommer till första sidan, då fattar den potentiella kunden ett beslut efter några sekunder. se till att du alltid har förtoendeingivande element på första sidan så att kunden inte går därifrån. Att man spontant känner att det är värt att undersöka denna sidan mer för att se så att de verkligen är ”äkta”

Detta är viktigare än vad man tror. Människor har ju behov och du måste hjälpa dem fatta bra beslut för att tillfredställa dessa behov. Det är nästan din skydlighet att kommunicera förtroende så att andra människor lätt kan välja dig. Det är inte bara för din affärs skull utan för att göra det lättare för människor.

e-handel

Bild, Flickr, CC

En reaktion på “Hur stor är E-handelskakan!”

Kommentarer inaktiverade.