Gratis-Vad är lönsamt!

Gratis är ett segment jag börjat belysa ur olika perspektiv. På sistone har jag funderat en hel del på dessa affärsmodeller. Gratis har ju ett värde för besökaren. Gratis vill man ju ”uppleva”. Man brukar säga ”gratis är gott”. Företag skapar olika typer av gratiserbjudanden, exempelvis, teckna denna tidningsprenumeration och få en klocka gratis. Ni har säkert sett erbjudandet. Många företag skapar sådana här och liknande erbjudanden.

Har du trafik på din websida som kommer till dig via olika typer av gratisbegrepp har det ett värde för företagen med ”gratiserbjudanden” De är redo att betala dig för du har relevant trafik. Samtidigt är ju gratiserbjudanden en typ av innehåll som de erbjuder dig. Ett argument de säkert använder för att få ut sitt budskap billigare.

Per definition är ju gratistrafiken inte så betalningvillig. Det dämpar också köplusten hos företagen. Personerna är ju ute efter gratis och därmed mindre värdefulla för företagen. Detta är dock något jag tror kompenseras av de stora volymerna i ”gratis” Speciellt i dessa tider då ekonomin är dålig. Mängden sökningar (och behov) kring gratis måste ökat dramatiskt de senaste 6 månaderna.

Vad tror jag då är värdefullast? Det mest värdefulla på nätet är inte porr, det är spel. Speciellt poker. Gissningsvis skulle jag säga att ”gratis poker” är mest värdefullt men jag är inte helt säker på att något sådant finns. Pokerspel innebär ju spel med pengar och risk. Det rimmar illa med ordet gratis. En produkt jag tror alla använder är mobiltelefoner. Kontantkort är något som i princip är i var mans hand. Med mer än åtta miljoner mobiltelefonnummer och en marknad som omsätter flera tiotals miljarder skulle jag gissa att rätt många söker kring gratis kontantkort.