Affiliatemarknaden är ganska ofärdig!

Jag har jobbat med affiliatemarknadsföring under en tid i mitt liv. Under tillräckligt lång tid för att inse vilken problematisk bransch det är. Som jag ser det finns det tre starka krafter som driver branschen åt olika håll.

  1. Det ständigt ökande utbudet av möjliga platser att annonsera på. Mängden sidvisningar och webplatser ökar hela tiden på nätet. Dessa behöver fylla sina sidor med annonser. Oftast är alternativet för dessa publishers affiliate marketing
  2. Det finns en hel del mediabolag och publishers som strävar emot, av en självklar anledning, man jobbar bara mot betalning i förskott. Precis som de flesta löntagare i Sverige vill man veta att man får betalt.
  3. Många annonsör betraktar det som ”gratis marknadsföring” och många nätverk säljer på den USP:en också vilket ökar mängden människor som har detta missförstånd

Detta leder tror jag till att marknaden för affilitemarketing har problem. Man får helt enkelt inte in de människor/websidor man vill få in i branschen. Den är ständigt i det där gråa träsket.

Lösningen på detta problem som jag målar upp här är helt enkelt att annonsörerna skall få upp ögonen för denna kanal och bygga långsiktiga och lönsamma relationer med sina publishers. Ett tydligt exempel på att detta ej sker idag är att det oftast inte finns någon som är ansvarig för affiliateprogrammet hos annonsören. Om jag som stor publsiher skall göra en deal så hänvisas jag till affiliatebolagens standard ersättningstrappa. Vem vill jobba seriöst på de premiserna?

Tyvärr är det så att det måste nog bli värre innan det blir bättre men förhoppningsvis upptäcker ett antal annonsörer vilken konkurrensfördel de kan uppnå genom att aktivit jobba genom detta mediet. Då kan vi se en ändring till en mer seriös bransch!